Maciej Jabłoński, kompozytor; ur. 29 lipca 1974, Golub-Dobrzyń. W latach 1993-98 studiował kompozycję pod kierunkiem Marka Stachowskiego w Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończył z wyróżnieniem. Od 1998 wykłada w tej krakowskiej uczelni przedmioty teoretyczne, od 2004 na stanowisku adiunkta, od 2024 – profesora. W 2012 uzyskał stopień doktora habilitowanego. Od 2015 prowadzi swoją klasę kompozycji na Akademii Muzycznej w Krakowie. Współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. W październiku 2019 otrzymał Brązowy Krzyż Zasługi oraz Medal Honorowy „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, a w październiku 2023 – Medal Komisji Edukacji Narodowej.
Swoje umiejętności doskonalił biorąc udział w międzynarodowych kursach: w 1997 podczas Young Composers Meeting w Apeldoorn (pod kierunkiem Rodneya Shermana, Roberta HP Platza, Louisa Andriessena), Sommerkurse für Neue und Computermusik w Stuttgarcie oraz Międzynarodowych Letnich Kursów Kompozytorskich w Radziejowicach (pod kierunkiem Petera-Michaela Hamela, Alejandro Iglesiasa Rossiego, Paula Pattersona), w 1998 podczas Buckower Sommerwerkstatt w Buckow, w 2006 w Darmstadt (u Helmuta Lachenmanna i Georges’a Aperghisa).
Współpracował z wieloma polskimi zespołami orkiestrowymi, takimi jak m.in.: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Polska Orkiestra Radiowa w Warszawie, AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Orkiestra Smyczkowa AMADEUS, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Orkiestra Opery Śląskiej w Bytomiu, Orkiestra Akademii Muzycznej w Krakowie, Tarnowska Orkiestra Kameralna; dyrygentami, jak m.in.: Tomasz Bugaj, Wojciech Czepiel, Agnieszka Duczmal, Michał Dworzyński, Przemysław Fiugajski, José Maria Florêncio, Marek Moś, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Paweł Przytocki, Tomasz Tokarczyk, Maciej Tworek, Piotr Warzecha, Antoni Wit, Sławek A. Wróblewski; zespołami kameralnymi, wśród których należy wymienić: Kwartludium, Ensemble Nordlys, Das Neue Ensemble, Lutoslawski Piano Duo, oraz cenionymi artystami, takimi jak: Paweł Cieślak, Anna Pehlken, Bartosz Gaudyn, Udo Grimm, Jan Kalinowski, Gajusz Kęska, Michał Knot, Barbara Krzekotowska, Jarosław Malanowicz, Christine Michaela Pryn, Andrzej Rzymkowski, Marian Sobula, Piotr T. Szczepanik, Marek Szlezer.
Jego utwory wykonywane były w Polsce (m.in. w ramach Dni Kompozytorów Krakowskich, Festiwalu Prawykonań w Katowicach, festiwalu Musica Polonica Nova i Warszawskiej Jesieni) oraz w Niemczech, Austrii, Danii, Szwecji i na Słowacji. Następujące kompozycje: Symfonia nr 5 (2004), Koncert na saksofon altowy i orkiestrę (2006) oraz 277,13 K na 2 oboje, saksofon altowy i warstwę elektroniczną (2009), zostały zrealizowane dzięki finansowemu wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Maciej Jabłoński jest laureatem kilku konkursów kompozytorskich: w 1995 otrzymał wyróżnienie za Psalm 138 na sopran i orkiestrę smyczkową (1994), w 1996 – II nagrodę (pierwszej nie przyznano) za Psalm 23 na sopran i orkiestrę smyczkową (1995) na Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku, w 1997 – III nagrodę za Zaczarowany ogród na orkiestrę (1997) na Konkursie im. Ryszarda Bukowskiego, w 2009 – grand prix za Logorhea na komputer (2008) na konkursie kompozytorskim zorganizowanym przy festiwalu Sound Screen w Bydgoszczy.
Zajmuje się również propagowaniem muzyki w środowisku dzieci i młodzieży (prowadzenie audycji w szkołach). Aktywnie działa na niwie publicystyki, współpracując m.in. z „Ruchem Muzycznym” i „Glissando” (relacje, recenzje, eseistyka). Jest współautorem „Przewodnika po muzyce koncertowej” (PWM 2003/2004). W 2009 skomponował ścieżkę dźwiękową do niemego filmu polskiego Biały ślad (1932).
Od 2006 jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich.